Het was 2008 toen ik op gesprek kwam bij Gertjan (van de Groep). Gertjan zocht een jonge tech-savvy VWO’er die zonder enige voorkennis (en daarmee zonder beroepsdeformatie en oogkleppen) zou helpen bij de implementatie van het nieuwe CRM-systeem. Na de succesvolle implementatie werd ik mede door onze oprichter Wim van de Groep op het spoor van de studie Sociologie gezet. In de studietijd bleef ik actief bij het bedrijf, een win-winsituatie voor alle partijen: ik was voor Van de Groep & Olsthoorn multi-inzetbaar op het gebied van IT, marketing, finance en datamanagement en ik kon tijdens de studietijd mijn biertjes bekostigen en ervaring op doen in het bedrijfsleven. Dit leidde uiteindelijk tot een mooie kans om een grootschalig onderzoek te doen in ons netwerk, waardoor ik mijn Master-thesis kon schrijven. Met het onderzoek naar Vertrekintenties onder Managers en Directeuren in de Techniek & Industrie haalden we uiteindelijk zelfs de landelijke media.
“Vallen en opstaan, het is een integraal onderdeel van een leerproces.”
Na het afstuderen en een mooie reis door de VS vroeg Gertjan mij om aan te blijven en het vak van Consultant te komen leren met hulp van het team van ervaren collega’s. Als enige niet-techneut werd ik toegevoegd aan het team, de twijfels die ik toen had werden overwonnen door het motto wat Gertjan al jaren heeft: “Alle techniek ten spijt, draait het in organisaties toch om menselijke processen”. Ondanks een aanloopperiode waar je met vallen en opstaan leert wat de mores zijn binnen technisch-industrieel Nederland, kan ik toch niet anders dan het eens zijn met Gertjan.
Vallen en opstaan, het is een integraal onderdeel van een leerproces. Tot op de dag van vandaag blijft dit een belangrijk thema in de dagelijkse gang van zaken, in alle gesprekken die we voeren vragen wij naar de blauwe plekken en naar de successen. Door samen met key-spelers in organisaties en de kandidaten die we spreken in te zoomen op deze ervaringen kom je tot de kern. Succesvol word je door te leren, en vooral ook door te blijven leren. De beste Managers en Directeuren zien dit en zijn zeer reflectief, zij creëren een lerende organisatie. Hierdoor houden zij hun beste mensen gemotiveerd en betrokken en zorgen ze ervoor dat hun organisaties in wisselende omstandigheden wendbaar blijven. Deze organisaties zijn in staat zich aan te passen aan krimpende of groeiende markten, en kunnen inspelen op veranderingen in hun supply chain. Ze staan open voor nieuwe innovaties of bedrijfsmodellen en durven vooruit te lopen in hun markt.
“En dit is waarschijnlijk de reden achter de ongebruikelijk lange tijd die ik als ‘ongeduldige en wispelturige millennial’ al actief ben bij dezelfde werkgever.”
Wat ik bij deze klanten zie herken ik ook in de organisatie die we bij Van de Groep & Olsthoorn als team hebben neergezet in de afgelopen jaren. En dit is waarschijnlijk de reden achter de ongebruikelijk lange tijd die ik als ‘ongeduldige en wispelturige millennial’ al actief ben bij dezelfde werkgever. Leren staat hierbij centraal. Leren van de ervaren collega’s, leren van de inspirerende gesprekken die wij voeren met de Captains of industry en leren door opleidingen en cursussen te blijven volgen. Omringd door Lean-adepten haalde ik zelf mijn Green Belt en ik behaalde een certificaat op het vlak van persoonlijkheidstesten. En ondanks dat mijn collega’s eigenwijze techneuten zijn, geven ze ook schoorvoetend toe dat ze ook leren van de jonge socioloog in hun team. Zeker wanneer na 12 jaar het eerdergenoemde CRM-systeem aan vervanging toe is en we de overstap maakten naar een nieuw up-to-date (SaaS, wat is dat?) systeem waarin verregaande automatisering zorgt voor meer tijd voor de persoonlijke touch van de Consultant. Maar er wordt ook geleerd van de input die ze krijgen van een Consultant die ook millennial is.
“Klassiek directief leiderschap verdwijnt naar de achtergrond en moet nu écht in balans zijn met coachend en faciliterend leiderschap.”
Want onze niche is continu aan verandering onderhevig. Met een nieuwe generatie leiders in de industrie komen nieuwe thema’s centraal te staan. Klassiek directief leiderschap verdwijnt naar de achtergrond en moet nu écht in balans zijn met coachend en faciliterend leiderschap. En de redenen om te kiezen voor een nieuwe uitdaging in een organisatie verschuiven meer en meer naar de urgentie om een bijdrage te leveren aan een betere wereld voor mens, maatschappij en milieu.
Gertjan en ik begonnen mijn avontuur als Consultant met de opmerking: laten we jaar op jaar bekijken of je er nog energie van krijgt. Inmiddels is het 2022 en hebben we mijn 12,5-jarig jubileum gevierd. Kortom: ik zit nog volop energie. Laat die toekomst vol veranderingen, innovaties en nieuwe lessen maar komen!
Werken bij Van de Groep & Olsthoorn?
Maak jij de perfecte match tussen de Captains of Industry en de mooiste technische bedrijven in binnen- en buitenland?