De logistieke sector ziet de vrachtvolumes in 2014 langzaam weer toenemen. Hiermee zullen naar verwachting van het ING Economisch Bureau ook de omzetten groeien, ondanks achterblijvende vrachtprijzen. Logistiek dienstverleners groeien ook door overnames en beginnen weer te investeren. Uit de jaarlijkse inventarisatie van Supply Chain Magazine blijkt dat de logistieke sector zich langzaam herstelt én zich specialiseert.
De ergste economische periode voor de logistieke sector lijkt in het eerste kwartaal van 2014 achter de rug. Een jaar eerder bereikte het aantal faillissementen nog een hoogtepunt met een aantal van 151. Sindsdien is dit aantal flink gedaald. In mei ging Goes Transport, dit jaar nog nummer 66 in de Top 100 Logistiek Dienstverleners met 325 medewerkers, failliet mede doordat hun grootste klant, de Italiaanse bloemenexporteur Ciccolella, failliet ging. In dezelfde maand meldde Vos Logistics, nummer 25 in de Top 100, over het afgelopen jaar een bescheiden verlies door de aanhoudende overcapaciteit in de markt, waardoor de vrachttarieven en marges onder druk stonden. Kuehne + Nagel wist wel bij een wereldwijde minuscule omzetgroei de winst te verhogen door zich toe te leggen op winstgevende activiteiten; zo werden zo’n veertig locaties in de contractlogistiek gesloten. In het weg- en railvervoer lijdt Kuehne + Nagel al jaren verlies.
Overnames en afstoten
In de Nederlandse logistieke markt zijn recentelijk een aantal behoorlijke lokale overnames te zien, die voor de nodige verandering zorgt op de jaarlijkse metrokaart met logistiek dienstverleners van Supply Chain Magazine. Broekman heeft afgelopen jaar de aangekondigde overnamegolf ingezet met acquisities van Triple Logistics en TWO Chemical Logistics. Post-Kogeko, gespecialiseerd in supermarktbelevering, nam vlak achter elkaar, in respectievelijk oktober en januari, het failliete Leo de Bruijn Transporten en Kerres Transport over.
Eind vorig jaar kocht D. Speksnijder de specialist in geconditioneerde logistiek C. Huybregts. In hetzelfde segment lijfde Müller Fresh Food Logistics het deel koelverse logistiek van branchegenoot Lamberink in. Op zoek naar nieuwe groeimarkten nam CB Logistics (voorheen Centraal Boekhuis) recentelijk dienstverlener Fashionwheels over. Dat de markt van boeken- en tijdschriftendistributie zeer moeilijk is, blijkt uit het sluiten van het distributiecentrum van Aldipress door uitgeverij Sanoma. Deze activiteiten zijn inmiddels uitbesteed aan Media Logistics, onderdeel van mediabedrijf Audax. JCL Logistics heeft onlangs als onderdeel van het opschonen van het portfolio de vestigingen in Helmond, Ridderkerk en Venlo overgedragen aan de voormalige managing director; ditzelfde geldt voor vestigingen in Spanje, Rusland en Litouwen.
Investeringen
Behalve een reeks van overnames in de Nederlandse logistiek zijn ook enkele interessante investeringen te zien. Albert Heijn en logistiek dienstverlener Norbert Dentressangle bouwen een nieuw verscentrum in Nieuwegein voor snelle en efficiëntere leveringen. Logistiek dienstverlener Movianto heeft onlangs een nieuw geconditioneerd magazijn voor de farmaceutische en medische industrie in gebruik genomen. Rotra in Doesburg gaat eindelijk het 25 jaar oude plan voor een laad- en loskade aan de IJssel realiseren.
De 3PL Subway Map is voor het eerst gepubliceerd in Supply Chain Magazine 4 – juni 2014
Download hier de digitale versie
Bron: Supply Chain Magazine