Onboarding deel 4: echte verbinding en betrokkenheid

Nieuws

We zien nog wel eens dat onboarding een ondergeschoven kind is bij de benoeming van management- en directieleden. Wij zijn van mening dat het bij alle nieuwe werknemers belangrijk is om dit traject goed uit te voeren zodat zij snel hun toegevoegde waarde aan de organisatie kunnen leveren. Dit kan alleen wanneer alle praktische zaken goed geregeld zijn en nieuwe medewerkers snel onderdeel uitmaken van zowel het formele als het informele netwerk van de organisatie.
In samenwerking met Ardienne Verhoeven, oprichter van Workwonders en auteur van Onboarding – Blijvend succes van nieuwe medewerkers bieden wij u een vierdelige serie checklists met daarin de vier belangrijke aandachtspunten voor de onboarding van uw nieuwe medewerker. Vandaag de laatste checklist: echte verbinding en betrokkenheid.


Echte verbinding en betrokkenheid

  • Maak duidelijk wat je van elkaar verwacht: wat krijgt de medewerker van u en wat levert hij aan u op. Wat is zijn rol en wat zijn de concrete resultaten die u verwacht? En wanneer? Bepaal duidelijk hoe je deze afspraken evalueert met elkaar.
  • Gebruik de gegevens uit het selectietraject om een persoonlijk ontwikkelingsplan met de nieuwe medewerker te maken. Zeker high potentials die uit een organisatie komen met doorgroeiperspectief willen weten waar ze aan toe zijn.
  • Wanneer het bij uw organisatie past: werk met een mentor of peer support voor een nieuwe medewerker. Iemand die de ongeschreven regels goed beheerst en waarmee de nieuwe medewerker kan sparren. Zorg dat deze persoon geen rol heeft in de beoordeling van de nieuwe medewerker.
  • Stimuleer het geven van wederzijdse feedback. Begin daar snel mee, ook op kleinere punten. Wacht niet tot de eerste formele beoordeling. Check hoe een nieuwe medewerker feedback ontvangt: ervaart hij feedback als twijfel aan zijn kunnen en een gebrek aan kwaliteit. Of ziet hij feedback als opbouwend en een kans om zich te ontwikkelen. Ga hierover met elkaar in gesprek
  • Zorg dat een medewerker ook de organisatie feedback kan geven. Stel hem vragen, organiseer een meet en greet met de directie. Maak gebruik van zijn verbazing en pak zijn frisse blik aan om uw organisatie te verbeteren. Hij ziet zijn bedrage dan meteen terug.
  • Integreer meerdere formele momenten voor feedback tijdens de onboarding. Na twee weken, een maand, drie maanden, een half jaar. Wellicht past het bij uw organisatie om ook een 360 graden feedback te geven aan een nieuwe medewerker?

 

“60% van de managers die faalden in een nieuwe baan, wijt dat aan het gebrek aan de juiste relaties”

Klik op onderstaande button om de checklists te downloaden

Dit bericht delen:

 

Laatste

Inzichten