Het veranderde landschap van Executive Search & Interim Management

trends en blijvende veranderingen in ons vakgebied

In de afgelopen 2 jaar is de wereld behoorlijk veranderd. Sommige zaken zijn tijdelijk, maar andere voor altijd. Dit geldt uiteraard ook voor ons vakgebied, de wereld van Executive Search & interim Management. Hoe is die wereld precies veranderd en welke veranderingen zien wij als blijvend?

Kandidatenmarkt 

Het aantal vacatures is historisch hoog en het aantal werkzoekenden laag. Kandidaten op de arbeidsmarkt die een overstap overwegen, hebben vaak de keuze uit meerdere uitdagingen en werkgevers. Deze trend, ook wel kandidatenmarkt genoemd, maakt dat de rol van een Executive Search-bureau extra van toegevoegde waarde is. Het vinden van de perfecte kandidaat in deze krappe markt is onze specialiteit. Wel merken we dat kandidaten veelal nog wat terughoudend zijn in de overstap naar een nieuwe werkgever. Wanneer kandidaten wel actiever op de arbeidsmarkt zijn, zien we juist dat ze in meerdere sollicitatietrajecten tegelijkertijd meelopen. Dit houdt in dat zowel wij als Executive Search-bureau als onze opdrachtgever nog sneller en gerichter moeten schakelen om de beste kandidaten te enthousiasmeren.   

“Waarom kiezen ze voor uw organisatie in plaats van voor één van de andere bedrijven in de sector?”

Motivatie kandidaat 

Maar wat zijn dan de belangrijkste factoren voor kandidaten in deze huidige arbeidsmarkt? Waarom kiezen ze voor uw organisatie in plaats van voor één van de andere bedrijven in de sector? Salaris staat al jaren niet meer op de eerste plaats als medewerkers wordt gevraagd wat zij belangrijk vinden in hun werk. Belangrijker blijken de collega’s, privé/werk-balans, mate van verantwoordelijkheid en zelfstandigheid en in toenemende mate de maatschappelijke betrokkenheid van de organisatie. Meer en meer kandidaten zijn op zoek naar een functie bij een organisatie met een missie of met een product dat waarde toevoegt aan de maatschappij. Als werkgever is het dus belangrijk om in de vacature, maar ook bij de gesprekken met kandidaten, deze zaken extra te belichten.   

Interim meer vraag 

De schaarste aan personeel, in combinatie met de snelle veranderingen die elkaar opvolgden in de afgelopen twee jaar, maakt dat de vraag naar Interim Managers flink is gestegen. Er is behoefte aan goede managers die snel resultaat leveren, terwijl de organisatie flexibel blijft. Hier zijn Interim Managers uitermate geschikt voor. Met hun brede ervaring en achtergrond en vaak zware kwalificatie zijn zij in staat om snel tot de kern van het probleem te komen en de organisatie mee te nemen in een verandering. Daar komt bij dat Interim Managers geschikt zijn om een openstaande rol tijdelijk succesvol in te vullen, terwijl de vaste Manager of Directeur wordt gezocht, om de functie vervolgens netjes over te dragen.   

In Nederland is Interim Management altijd al populair geweest, maar door de turbulente periode waar we doorheen gaan is Interim Management nu helemaal niet meer weg te denken.   

“Er is behoefte aan goede managers die snel resultaat leveren, terwijl de organisatie flexibel blijft.”

Online blijft belangrijk 

We zijn sinds maart 2020 massaal online gaan werken. Inmiddels is het online interviewen volledig ingeburgerd en ook al kan het nu weer “in het echt”, de optie om elkaar online te ontmoeten is er in veel gevallen nog altijd en dat blijft waarschijnlijk ook zo. Het is een flexibele manier om elkaar te spreken en de wensen wederzijds te bespreken. Uiteraard blijft persoonlijk interviewen een onmisbaar onderdeel van de procedure, zeker in latere stadia van het sollicitatieproces.   

Internationaal werven 

Een neveneffect van de overgang naar online en thuis werken, is dat voor veel bedrijven het inhuren van internationaal talent – en het daarmee remote werken – toegankelijker is geworden. Dit is niet voor elke organisatie en elke functie weggelegd, maar er zijn zeker mogelijkheden ontstaan. Ook het meenemen van internationale kandidaten in procedures is nu gebruikelijker, we zijn het online interviewen immers al gewend. Kandidaten vanuit andere landen met een zekere expertise zien dat er niet alleen lokaal interessante werkgevers en mogelijkheden zijn, maar ook internationaal. We zien dat internationale kandidaten eerder bereid zijn een gesprek aan te gaan. De trend dat internationaal werven steeds belangrijker wordt, wordt ook bevestigd door onze internationale partners van International Executive Search Federation en Senior Management Worldwide.  

“Er is meer vraag naar kandidaten met bredere ervaring dan sec de ervaring voor de positie waarvoor wordt geworven.”

Zoeken naar bredere ervaring   

De krappe arbeidsmarkt zorgt voor nog een opvallende verandering in ons vakgebied. Er is meer vraag naar kandidaten met bredere ervaring dan sec de ervaring voor de positie waarvoor wordt geworven. Deels gedwongen, maar ook deels doordat het voordelen biedt, zoeken we steeds vaker buiten de gebaande paden van de directe sector naar gekwalificeerde Managers & Directeuren, die vervolgens hun bredere gelieerde ervaring en kennis weer weten toe te passen op het specifieke vakgebied.   

Er is een hoop veranderd in korte tijd. Manieren van werven en interviewen zijn qua vorm dynamischer geworden en er is meer mogelijk. Er wordt breder gezocht naar talent, zowel in ervaring als in woon- en werklocatie, waarbij de laatste minder van belang is geworden. Desondanks is de kern van ons vakgebied onveranderd. Het gaat nog steeds om het vinden van de perfecte match en de mens staat daarbij centraal, of dat nu online is of offline, in binnen- of buitenland. Het blijft mensenwerk.   

Dit bericht delen:

 

Laatste

Inzichten