Executive Search op afstand: voor CleanDye op zoek naar de CEO Vietnam

Klant aan het woord: Patrick Lohle, oprichter en eigenaar van CleanDye Vietnam Company

Met zijn bedrijf CleanDye bewijst Patrick Lohle, ondernemer in de kledingindustrie, dat textiel ook op een duurzame én commercieel haalbare manier te verven is. Zijn fabriek in Vietnam gebruikt hiervoor geen duizenden liters water en chemicaliën, maar CO<sub>2</sub>.

Twaalf jaar na zijn kennismaking met de slimme technologie van het Nederlandse DyeCoo, is de fabriek van CleanDye in Vietnam operationeel. “In de opstartfase konden we rekenen op de kennis en ervaring van een Nederlandse Plant Manager. Onder zijn leiding is de fabriek ingericht. De basis staat nu. Om het verfproces verder te stroomlijnen en de capaciteit snel op te schalen, zochten we een zeer ervaren CEO van de fabriek.” Ondanks de coronacrisis vond Lohle samen met Van de Groep & Olsthoorn binnen korte tijd de juiste kandidaat.

Patrick Lohle oprichter en eigenaar van CleanDye Vietnam Company

De kledingindustrie is na de olie-industrie de meest vervuilende sector voor oppervlaktewater. Met name het verven van textiel is een grote belasting voor het milieu. Voor het verven van 200 kg stof is zo’n 20.000 liter water nodig. Dit gebeurt bovendien met chemische stoffen die niet duurzaam te recyclen zijn. Lohle was direct enthousiast toen hij het Nederlandse bedrijf DyeCoo ontdekte en besloot meteen te investeren. Hij legt uit: “Met hun technologie is synthetische textiel, zo’n 60 procent van de wereldwijde textielmarkt, te verven zonder water en proceschemicaliën voor het oplossen van verf. De machines die CleanDye inzet, gebruiken CO2 als oplosmiddel voor de verf. Hierdoor blijven na het verven geen schadelijke stoffen over.”

“Om het verfproces verder te stroomlijnen en de capaciteit snel op te schalen, zochten we een zeer ervaren CEO van de fabriek.”

Showcase opzetten

Lohle kent de kledingindustrie van binnenuit en weet ook dat in deze traditionele wereld innovaties maar langzaam doorbreken. Daarom besloot hij zelf een fabriek op te zetten. “De CleanDye fabriek is een showcase om de kracht van deze revolutionaire technologie te bewijzen. Mijn idee sprak een aantal grote retailers aan en zij deden toezeggingen voor orders en Bonprix, onderdeel van het Duitse familiebedrijf de Otto Group, investeerde mee. In combinatie met eigen investeringen en een lening van het Dutch Good Growth Fund, konden we aan de slag.” Als vestigingslocatie koos hij Ho Chi Minstad in Vietnam. “Dat is nu de beste plek voor een verffabriek. Door gunstige afspraken voor invoerrechten op textiel is zal de productie van synthetische stoffen van China naar Vietnam verschuiven. Bovendien is Vietnam een redelijk politiek stabiel land.”

Slagen maken

Na het oprichten van CleanDye Vietnam Company is de fabriek ingericht en opgestart. Lohle: “In de pioniersfase hadden we een Plant Manager met ruime ervaring in Azië. Het was de bedoeling dat hij een jong managementteam zou inwerken. Toen hij na een jaar vertrok, was er nog niet genoeg ervaring en kennis in de organisatie om verder uit te breiden. Het verfproces verliep goed, maar met name in de voor- en nabewerking waren nog slagen nodig. Om dat proces te verfijnen en op te schalen, zijn we op zoek gegaan naar een nieuwe, ervaren Plant Manager die de rol van CEO van de fabriek in zou gaan nemen.”

“Met slimme en commercieel haalbare technologie maakt CleanDye de kledingmarkt schoner.”

Positief verrast

Via een gezamenlijke kennis kwam Lohle in contact met Gertjan van de Groep van Van de Groep & Olsthoorn. “In het algemeen ben ik sceptisch over de inhuur van externe adviseurs. Ik geloof sterk in eigen verantwoordelijkheid van mensen. Als coach zorg ik dat iedereen zijn werk zo goed mogelijk kan doen. In die aanpak vind ik de meerwaarde van externe adviseurs meestal beperkt. Tegelijkertijd moest er bij CleanDye wel iets gebeuren. Ondanks mijn reserves heeft de professionele en doortastende werkwijze van Van de Groep & Olsthoorn mij positief verrast. Hun aanpak was zeer concreet en daadkrachtig. Zo is het gelukt snel de Plant Manager te vinden die we nodig hebben om onze ambities te versnellen.”

Schaap met zes poten

Al in de eerste gesprekken bleek dat Gertjan van de Groep en zijn team de vraag goed begrepen. “Zij kennen de industrie van binnenuit en hebben een groot, kwalitatief netwerk. Ze maakten op basis van mijn input heel snel een scherp profiel van de Plant Manager die we zochten. Iedereen wil natuurlijk het schaap met zes poten. Maar kandidaten moesten in ieder geval technisch onderlegd zijn, goed inzicht in operationele processen tonen en sterke managementkwaliteiten hebben. Tot slot moest de kandidaat ook weten hoe het is om in Azië te werken en de cultuur snappen.”

Digitale rondleiding

Van de Groep & Olsthoorn vertaalde deze wensen naar een shortlist van kandidaten. Lohle: “De geselecteerde kandidaten sloten inhoudelijk zeer goed aan bij wat CleanDye nodig heeft. Inhoudelijk konden ze de rol van Plant Manager allemaal aan.” Extra bewijs van de professionaliteit van Van de Groep & Olsthoorn is dat ze tijdens het proces een digitale rondleiding door de fabriek maakten en deze video ook aan kandidaten lieten zien. “Zo was iedereen niet alleen goed geïnformeerd, maar ze hadden, weliswaar op afstand, een goede indruk van de fabriek en processen.”

Groot enthousiasme

Na uitvoerige gesprekken bleek unaniem dat Frank van Ooijen de ideale kandidaat was. Lohle legt uit: “Hij is zeer ervaren en in een fase van zijn carrière dat hij alleen nog projecten doet die hem echt interesseren. Zijn werk- en managementervaring sluiten naadloos aan bij CleanDye. Hij was bij AkzoNobel verantwoordelijk voor de aansturing van zo’n 20 fabrieken in Azië. Naast zijn technische kennis en managementervaring is het een extra voordeel dat hij in een chemiebedrijf gewerkt heeft. Want textiel verven is in basis een chemisch proces. Misschien wel het allerbelangrijkste is dat hij ontzettend enthousiast is over onze technologie en doelen. We zijn heel blij met hem.”

Stroomlijnen en opschalen

Helaas zorgde de coronacrisis voor vertraging. Vanwege de maatregelen kon Van Ooijen niet naar Vietnam afreizen. Dat was even schakelen. Inmiddels is hij wel afgereisd en na een quarantaineperiode bij CleanDye gestart. Lohle zegt tot slot: “Het is de bedoeling dat hij als CEO van de fabriek het verfproces verder gaat stroomlijnen en opschalen. Onder zijn leiding willen we dat CleanDye dé showcase voor de DyeCoo technologie wordt. En bewijzen dat deze technologie niet alleen schoner is, maar vooral ook commercieel haalbaar. Daar ligt nu onze focus.”

Dit bericht delen:

 

Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
Share on print

Laatste

Inzichten

Van de Groep & Olsthoorn organiseert regelmatig bijeenkomsten in samenwerking met managers en directeuren uit zijn netwerk, werkzaam in de techniek en industrie, om bij te praten over hun vakgebied. Mede door de corona-maatregelen vroeg deze editie om creativiteit: daarom vond op 30 oktober een eerste digitale versie plaats van de Ronde Tafel Supply Chain Management. Vier Supply Chain Managers gingen met elkaar in gesprek over de veranderingen in hun vak, de marktontwikkelingen en de trends die zij zien voor 2021. Aan de virtuele tafel namen plaats: Victor Schut (Corus – Tata Steel), Peter Bouwsema (Cap Gemini, Wavin en Neways Electronics), Jan Willem Bos (ASML, IHC en Bayards) en Roland Slegers (al geruime tijd Interim Manager en Docent in supply chain). Met deze mooie mix aan ervaringen van deze managers zijn de uitdagingen besproken op het vlak van Supply Chain Management.

Met zijn bedrijf CleanDye bewijst Patrick Lohle, ondernemer in de kledingindustrie, dat textiel ook op een duurzame én commercieel haalbare manier te verven is. Zijn fabriek in Vietnam gebruikt hiervoor geen duizenden liters water en chemicaliën, maar CO<sub>2</sub>.