De Interimmer

door Bauke Wolters 
Nieuws

 

Bij Van de Groep & Olsthoorn zijn wij u graag van dienst als consultant in werving & selectie voor vast en interim. Eén van de redenen waarom wij dit werk leuk vinden is omdat wij allemaal ook “echt” gewerkt hebben, en daar bedoel ik mee: in een productieomgeving dingen maken. Ik laat u graag eens mijn eigen CV zien, maar een hele interessante periode was de 5 jaar dat ik als ZZP-interimmer heb gewerkt.

Ik heb onder meer een opdracht gedaan bij een kunststofverwerkend bedrijf in Brabant. Door een snelle groei en een hele nieuwe serie nieuwe producten had de Operations Manager behoefte aan ondersteuning. Wat ik daar aantrof was een behoorlijke puinhoop: een vieze productieomgeving, slechte coördinatie, geen overzicht, 2 fabrieken met ieder 5 ploegen die veel te weinig samenwerkten, er was binnen een halfjaar twee keer gestaakt, wantrouwen tussen directie en de werkvloer en vakbonden. Natuurlijk waren er ook goede dingen! Een heel ervaren groep mensen, zeer ter zake kundige technische leiding, heel veel mensen met hart voor de zaak die met heel veel inspanning en uren probeerden het beste ervan te maken.

Uiteindelijk heb ik daar 8 maanden met heel veel plezier gewerkt. Al na twee weken werd de wervingsprocedure voor de vaste vervulling van “mijn” functie gestopt omdat de directeur toch wel heel benieuwd was wat ik allemaal deed. Aan het eind van mijn periode heb ikzelf het functieprofiel herschreven en geholpen om de juiste man te vinden. Maar wat heb ik gedaan? Eigenlijk alleen laten zien dat er meer wegen zijn die naar Rome leiden. Er werd bij het bedrijf al tientallen jaren op dezelfde manier (=met veel inspanning) gewerkt. De OEE (voor zover bekend) lag op 58%, maar eigenlijk wist niemand wat een OEE was! En dan kan je een heel lean-implementatietraject beginnen met kanban en gemba en judo en nog honderd Japanse woorden, je kan ook eens beginnen om de communicatie te verbeteren; want dat was de crux van de zaak.

In 8 maanden tijd is de OEE in dit bedrijf van 58% verbeterd naar 74% and counting, iemand die wat weet van productie begrijpt over hoeveel geld je dan spreekt. Zonder  grote investeringen: wat A0-borden, wat posters en wat stickers waren de grootste kostenposten. Geen Japanse termen, geen 5s. Gewoon afspraken maken en dagelijks met z’n allen checken, gewoon schoonmaken en schoonhouden. Geen schuldigen zoeken, maar het probleem samen oplossen voor de volgende  keer. Ongevallen en bijna-ongevallen serieus nemen, onderzoeken en échte maatregelen nemen. Gezeur niet accepteren, maar ook uitleggen waarom. En als het moet hard zijn: ik heb iemand die er al 20 jaar werkte op staande voet ontslagen, en zijn collega’s hadden er begrip voor! Er zijn nog veel meer verhalen te vertellen; laat ik nog even aantippen dat zelfs de directeur zijn spreekkamer ombouwde omdat ook hij mee wilde doen met het veranderproces.

We hebben na 8 maanden een uitstekende vaste opvolger gevonden die de lijn heeft doorgezet. Maar de eerste stap, het schokeffect, het zonder vooroordelen gaan dóén: dat is een typische rol voor de interimmer. Afsluitend: niemand die bij dit bedrijf werkte had een idee wat een interimmer voor effect kon hebben. Gewoon iemand die met ervaring uit andere industrieën met nieuwe ideeën komt, vragen stelt en niet tevreden is met een kleine verbetering. Maar het werkte wel! En het grootste compliment in deze maanden werd gegeven door de militante vakbondsvertegenwoordiger, Ahmed. Ik ben een paar koppen groter dan hij en wij hadden een kleine discussie gehad over veiligheid. Aan het eind van de discussie keek Ahmed omhoog, was even stil en zei toe: “jij denkt echt anders, heh?” Ahmed, als je dit leest: ik heb het je nooit gezegd, maar op dit moment gloeide ik van trots over dit enorme compliment!

Dit bericht delen:

 

Laatste

Inzichten