De geuren en kleuren van een organisatie

  • Blog van Gertjan van de Groep

Het zoeken van de juiste kandidaten is onze core business. Normaal doen we dat voor onze klanten, maar nu we zelf iemand zoeken, is het toch een ander verhaal. We willen onze Interim Management-activiteiten verder uitbreiden met een Senior Consultant Interim Management en op de een of andere manier is dat toch een spannend proces. Want in plaats van onze klanten te prikkelen en uit te dagen, moeten we onszelf op scherp zetten.
Bij een selectieproces bepalen de competenties en vaardigheden zo’n 30 procent van de uitkomst. De overige 70 procent draait om een goede fit bij “de geur en de kleur” van een organisatie. Het is onze taak om het karakter en de cultuur van een organisatie goed in kaart te brengen. Daarom gaan we altijd in gesprek met de Directie, Raad van Commissarissen en andere stakeholders. Alleen als we een organisatie begrijpen en kennen kunnen we de beste kandidaten vinden. Dat zit in dit geval wel goed. Nu we voor onszelf werven, houd ik me vast aan de vragen die we eigenlijk altijd als leidraad aanhouden.

Hoe gaat een Manager of Directeur om met de mensen op de werkvloer?

Om een bedrijf echt te leren kennen is het zaak om vertrouwen op te bouwen en tegelijkertijd het management ook uit te dagen. Daar bevindt zich het spanningsveld waarbinnen we werken. De geuren en kleuren van een organisatie worden in de top van een bedrijf bepaald. Management en Directie moeten het voorbeeld zijn. Mensen nemen over wat je doet en ook wat je niet doet. Daarom kijken we bijvoorbeeld altijd heel goed hoe een Directeur medewerkers op de werkvloer benadert. Is het daar goed georganiseerd en opgeruimd? Hoe gaat iemand om met veiligheid? Wat zijn de sociale omgangsnormen?

Durf je de sleutel van je bedrijf aan de kandidaat over te dragen?

Dan volgt onvermijdelijk de vraag: wat zoek je? Wil de Directeur bijvoorbeeld de organisatie overdragen? Dat klinkt natuurlijk logisch. Maar ook dan is de vervolgvraag: wat zoek je echt? Want iemand die de leiding overneemt, moet je wel kunnen en durven vertrouwen. Hij of zij krijgt de sleutel van je bedrijf. Om de juiste kandidaat te vinden, moeten we die vraag helemaal afpellen. Mensen uitdagen en aan het denken zetten, en samenwerken. Want alleen als team kunnen we de zoektocht naar de juiste man of vrouw succesvol afronden.

Is hij of zij complementair aan het team?

Zelf hebben we al goed nagedacht over wat voor iemand we zoeken voor onze Interim Management-activiteiten. Omdat we in een relatief klein team werken, met 10 mensen, moet onze nieuwe collega wel heel goed passen bij onze geuren en kleuren. Individueel hoeft hij of zij misschien niet de beste allrounder te zijn. Maar onze nieuwe collega moet wel complementair zijn aan het team en daarmee net even anders dan de rest. Bij Van de Groep & Olsthoorn is een Consultant vaak het aanspreekpunt voor klant en kandidaat, maar aan de achterkant werken we heel nauw samen als team. Om opdrachtgever en kandidaat optimaal te kunnen bedienen moet je samenwerken. En samenwerking gaat in onze organisatie altijd voor het eigenbelang. Ik ben er trots op dat onze aanpak al bijna 40 jaar goed werkt.

Challenget jouw potentiële collega jou?

Ik laat me als Managing Director graag uitdagen door mijn collega’s. Zij doen daarom de eerste selectie van kandidaten. Het is namelijk een grote valkuil om bevestiging te zoeken voor je eerste indruk van iemand. Ik vind het fijn dat anderen een voorselectie doen op basis van onze gedeelde waarden. Maar ook de kandidaten moeten zich daar goed bij voelen. Serieuze kandidaten lopen altijd minimaal een dag mee om de sfeer te proeven. Want iemand moet zich wel genoeg op zijn gemak voelen om ons ook intern te challengen!

Dit bericht delen:

 

Laatste

Inzichten