- Blog Bas Dorsman
Interim management is iets van alle tijden. In zowel economische hoog- als laagconjunctuur spelen vakkundige interim managers een cruciale rol binnen organisaties. Met altijd die overeenkomst dat zij het verschil kunnen maken om het bedrijf verder te brengen.
In de praktijk zet men in de meeste gevallen interim management in met een sterke focus op herstel. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het stroomlijnen van afdelingen of een complete reorganisatie. Wat minder voorkomt is de inzet van interim management om groei en ontwikkeling te bewerkstelligen. Zonde, want ook juist hier liggen veel kansen.
De vraag of interim management kansen biedt voor uw organisatie is dus niet afhankelijk van uw economische situatie, maar van de mogelijkheden die u ziet voor de toekomst. Daarbij is het goed om uzelf de volgende vragen te stellen:
- Welke strategisch belangrijke zaken blijven liggen of komen niet van de grond? – Bekijk dit organisatiebreed en wees kritisch.
- Wie is daar nu verantwoordelijk voor in de huidige bezetting – Evalueer goed of er ook voldoende capaciteit en kennis aanwezig is.
- Wat is de consequentie dat wij dit niet of onvoldoende doen? – Beoordeel dit niet alleen intern maar ook wat het doet met uw marktpositie.
- Hoe gaan wij deze gaten vullen? – Wat is het plan van aanpak, welke acties en wie is verantwoordelijk?
Vier ogenschijnlijk eenvoudige vragen, maar niet altijd even gemakkelijk om te beantwoorden. Wanneer bepaalde vragen onbeantwoord blijven of niet naar tevredenheid ingevuld kunnen worden, maak dan binnen de RvC of Directie een duidelijk plan van aanpak. Hiermee zorgt u voor helder gedefinieerde doelstellingen, acties, verantwoordelijkheden en noodzakelijke evaluatiemomenten. Kijk rond en praat ook met mensen van buiten de eigen organisatie en stel vragen: “Hoe doen jullie dat?”. Vaak zien wij dat met wat focus, input van binnen en buiten de situatie weer snel op orde is.
Soms is de situatie meer complex en vraagt het echt om meer capaciteit, kennis en ervaring. Hier komt interim management om de hoek kijken. Doordat interim managers in veel gevallen zeer specialistische ervaringen hebben en gewend zijn om in korte tijd tot de kern van vraagstukken te komen en doelen te bereiken, helpen ze organisaties snel op de rit bij complexe vraagstukken.
Daar komt bij dat interim managers een aantal kwaliteiten bezitten die elke organisatie een meerwaarde bieden. Zo zijn zij bewust van organisatiepolitiek, sociaal vaardig en door hun doelgerichte aanpak uitstekend in staat een opdracht te analyseren en te diagnosticeren. Vervolgens ontwikkelen ze een plan van aanpak en implementeren deze op hands-on wijze. Hoewel organisaties vaak opzien tegen de initiële kosten van interim management, is onze ervaring dat een goede interim manager zichzelf ruimschoots terugverdient voor de organisatie.
Deze en andere typische kwaliteiten van interim managers leest u in de blog van Gertjan van de Groep: “De succesfactoren van een Interim Manager”.
Bent u benieuwd wat interim management voor uw organisatie kan betekenen? Neemt u dan contact op met Bas Dorsman, Business-Director – Interim Management bij Van de Groep & Olsthoorn via 0346 87 00 20 of bas@vandegroep.nl.