Out-of-the-box Directeur helpt Straatweg Group groener groeien

Interview met Madelon Eling (Algemeen Directeur) en Jaap Sondaar (oprichter en mede-eigenaar) van Straatweg Group.

De Straatweg Group in Maarssen ontstond een paar jaar geleden uit een aantal bedrijven gespecialiseerd in kunststof spuitgietproducten en verpakkingen. Sindsdien opereerden de merken nog steeds vrij zelfstandig. Om de onderlinge samenwerking te verbeteren en de groeiambities van de organisatie waar te maken, wilde oprichter en mede-eigenaar Jaap Sondaar de groep homogener maken. Hiervoor zocht hij een Algemeen Directeur die niet alleen een team smeedt, maar de Straatweg Group ook leidt naar groene en sociale groei. Hoewel ze niet per se een technische achtergrond heeft, stelde Van de Groep & Olsthoorn toch Madelon Eling voor. Zij was een echte out-of-the-box-kandidaat, maar bleek toch de ideale match. Zij is de peoplemanager die het team versterkt en samen de basis voor verdere groei legt.

Jaap-Sondaar-Oprichter-Straatweg-Group
Jaap Sondaar
Madelon-Eling-Algemeen-Directeur-Straatweg-Group
Madelon Eling

De Straatweg Group bestaat uit verschillende bedrijven, waaronder Orange Plastics dat spuitgietproducten maakt of in opdracht laat maken. Qbig Packaging ontwikkelt en produceert liners en fitments voor de markt van vloeibare en vaste bulkverpakkingen. Verder is er de webshop IBC-Store en het label R2S. Dit onderdeel creëert circulaire concepten en nieuwe, hoogwaardige spuitgietproducten met retourstromen van gebruikte kunststoffen. Een deel van de productie vindt plaats in China, maar sinds kort is de eigen spuitgietfabriek in Breukelen geopend. Naast een scherp oog voor duurzaamheid en circulariteit heeft de Straatweg Group een sterk sociaal karakter. Zo wordt er in de productie samengewerkt met Kansis, een werkbedrijf dat mensen kansen op de arbeidsmarkt biedt. Sinds 1 september dit jaar heeft Arcola (een onafhankelijke private equity partij) een meerderheidsbelang verworven in de Straatweg Group, waarmee de ambitie om te investeren in verdere en groenere groei nog sneller verwezenlijkt kunnen worden.

“Onze focus lag echt bij het bouwen van een team en dat leidde tot een vacaturetekst, waarin de nadruk niet op techniek lag, maar juist op gevoel en cultuur.”

Focus op cultuur

“Met het opzetten van de Straatweg Group wilden we meer synergie tussen de bedrijven realiseren”, zegt Jaap Sondaar. “We hebben in eerste instantie zelf een Directeur aangesteld, maar dat werkte niet volgens verwachting. In de zoektocht naar de juiste persoon hebben we voor het eerst een gespecialiseerd bureau ingeschakeld.” Van de Groep & Olsthoorn kwam in beeld via een bevriende ondernemer. “De kennismaking met Jan Willem Houtman was prettig. We weten goed waar onze krachten en aandachtspunten liggen, en wat we nodig hebben. Jan Willem bood ons een helikopterview en liet na de eerste contacten direct merken onze business en vraag goed te begrijpen. Onze focus lag echt bij het bouwen van een team en dat leidde tot een vacaturetekst, waarin de nadruk niet op techniek lag, maar juist op gevoel en cultuur.”

Raakvlakken met productie

Toen Madelon Eling de vacature van Van de Groep & Olsthoorn op LinkedIn zag, was zij meteen getriggerd. “De kernwoorden: eigen verantwoordelijkheid, groen en sociaal trokken mijn aandacht. Extra voordeel was dat het bedrijf dichtbij huis was.” Hoewel ze geen technische achtergrond heeft, heeft ze zeker raakvlakken met productiebedrijven. “Na mijn business-opleiding heb ik internationale marketing- en salesfuncties gehad. Vervolgens was ik onder andere verantwoordelijk voor de productie en inkoop van merchandise bij Heineken. Hier heb ik kennisgemaakt met alle stappen van maakbedrijven, van ontwerp en productie tot kwaliteitscontrole. Bovendien word ik enthousiast als ik samen met een team een goed product kan maken.”

Teams op de rit

Toch koos Eling na Heineken voor een bestaan als zelfstandig Consultant. “In die tijd richtte ik me vooral op change management. Het doel was steeds om teams weer op de rit te krijgen en te zorgen dat stakeholders beter op één lijn met elkaar komen. Dit was een boeiende tijd, maar ik merkte dat ik veel tijd en aandacht kwijt was aan opdrachten verwerven en belangrijker nog, dat ik zelf verantwoordelijk wilde zijn voor de verandering. Gelukkig kon ik al mijn ervaring vervolgens gebruiken toen ik in Frankrijk een klein familiebedrijf moest integreren in een groter concern. Toen dat gelukt was, keerden we met ons gezin terug naar Nederland, waar ik na een tijdje weer verder wilde kijken.”

“Hoewel er zeker kandidaten waren met meer technische ervaring, ben ik als out-of-the-box-kandidaat toch voorgesteld”

Enthousiasme overbrengen

Door de combinatie van haar affiniteit met de maakindustrie, aantoonbare ervaring met veranderprocessen en teambuilding, en ruime P&L-kennis zag Eling zelf een match. Tijdens de kennismaking met Van de Groep & Olsthoorn bleek dat haar expertise niet één-op-één aansloot bij de vraag van de Straatweg Group. “In een goed gesprek met Jan Willem heb ik mijn motivatie gedeeld en hoewel er zeker kandidaten waren met meer technische ervaring, ben ik als out-of-the-box-kandidaat toch voorgesteld. Tijdens de gesprekken met Jaap Sondaar en anderen binnen de organisatie kon ik mijn achtergrond en enthousiasme blijkbaar goed overbrengen.”

“Ze is in korte tijd het gezicht van de Straatweg Group geworden en heeft het roer op natuurlijke wijze overgenomen.”

Een evenwichtig team

De ervaring om van verschillende bloedgroepen één evenwichtig team te maken, gaf voor Sondaar de doorslag. “We wilden een stevige professional met business-inzicht die tegelijkertijd een goede people manager is. Wat ons betreft was ze de juiste kandidaat, dat had Van de Groep & Olsthoorn goed ingeschat.” Dit wordt onderstreept doordat Eling in korte tijd haar rol als Directeur goed heeft opgepakt. “Ze is in korte tijd het gezicht van de Straatweg Group geworden en heeft het roer op natuurlijke wijze overgenomen.”

Duidelijke afspraken

In het begin werkten Eling en Sondaar veel samen. Eling legt uit: “Loslaten is niet altijd eenvoudig, maar we hebben duidelijke afspraken gemaakt. Inmiddels neemt hij meer afstand van de dagelijkse leiding en richt zich vooral op de grotere business development-projecten. Hierbij is de samenwerking heel goed. Er is sprake van groot onderling vertrouwen.” Ook de kennismaking met de organisatie verliep goed. “Het is overduidelijk dat er voldoende kennis en ervaring in de groep aanwezig is. Ik kijk vooral naar de competenties van mensen en door die goed te matchen komen we samen vooruit.”

Samen een leercurve volgen

In het begin moest Eling de organisatie leren kennen. “Dat betekent goed luisteren. “Hoewel alle merken eigen teams en klanten hebben, is de gemene deler dat we klanten de beste oplossingen willen bieden en echt willen ontzorgen. Het is de uitdaging echte meerwaarde te creëren in het proces van klantvraag naar productie. Ook in efficiency en snelheid kunnen we nog slagen maken, bijvoorbeeld door op R&D-gebied en binnen business development beter samen te werken. Verder is er veel aandacht voor procesverbetering en kwaliteit. Dat willen we ook beter meetbaar maken, zodat we kunnen blijven verbeteren. Die leercurve zijn we samen ingegaan.”

Eigen fabriek

Parallel aan deze activiteiten opende de Straatweg Group ook een eigen productiefaciliteit in Breukelen. Daar komt heel wat bij kijken, merkte Eling. “Alle elementen waren aanwezig, maar zo’n proces is meer dan fysiek een fabriek inrichten. Het vroeg goede afstemming en legde extra druk op het team. Toch is het gelukt om vijf spuitgietmachines binnen korte tijd op te starten. Samen met onze reeds bestaande cleanroom hebben we een mooie productie- en assemblagesite ingericht. Daar mogen we echt heel trots op zijn.”

Eling en Sondaar zijn blij dat Van de Groep & Olsthoorn het lef heeft gehad om een out-of-the-box-kandidaat toch voor te stellen. “Zij hebben goed geluisterd naar wat er nodig was bij de Straatweg Group en hebben daarnaar gehandeld. Hun betrokkenheid is groot. Ze waren niet alleen tijdens het selectieproces aanwezig, maar houden ook nu nog een vinger aan de pols. Dat benadrukt voor mij hun professionaliteit. En dit alles is prima uitgepakt. De Straatweg Group staat goed voorgesorteerd voor groei met oog voor duurzaamheid en met een sociaal karakter.”

Dit bericht delen:

 

Laatste

Inzichten