Opleidingen en werkgevers zetten in op cognitieve vaardigheden
Luchtvaart- en ruimtevaarttechniek staat in de twee weken geleden gepubliceerde Keuzegids 2015 genoemd als een van de vijf studies met de hoogste kans op een baan tot 2018. Ook qua starterssalarissen doet l&r het goed, zo blijkt al twee jaar uit het TW Salarisonderzoek. Het lijkt niet overeen te komen met het zware weer waarin de internationale luchtvaart en ruimtevaart zich al jaren bevindt, maar de studie l&r is een veel bredere opleiding dan de naam doet vermoeden. Samen met studies als artificial intelligence en natuur- en sterrenkunde gooien de afstudeerders hoge ogen binnen de high tech industrie. Het lijkt een trend.
‘Toen ik begon was ik helemaal gegrepen door de Star Trek-factor, maar gedurende mijn studie trok de ruimtevaartsector me steeds minder om in te gaan werken’, vertelt Marijn Wouters (24) die l&r studeerde aan de TU Delft. ‘Dat had er ook mee te maken dat de budgetten voor de ruimtevaart naar beneden gingen, maar voornamelijk met het feit dat ontwikkelingen in de ruimtevaart niet zo snel gaan. Je moet wel twintig tot dertig jaar ergens aan werken voordat je een concreet resultaat ziet. De projectduur vind ik te lang.’
Dus volgde nog tijdens zijn studie een zoektocht langs andere sectoren, die hem via ontwikkelingswerk in India en Kenia en een stage bij DAF uiteindelijk bij chipmachinebouwer ASML bracht. Na een stage vorig jaar, is Wouters ook na zijn afstuderen in Veldhoven blijven hangen. Geen gekke stap, vindt hij: ‘Dit werk sluit stiekem heel goed op mijn studie aan. Ik werk nu aan immersiemachines, met water als gedeelte van de optische lens. Daar komt een belangrijk deel vloeistofdynamica bij kijken, iets waar mijn studie een goede grondslag voor heeft gelegd.’
Ook volgens Aurelie Autin, recruitment business partner bij ASML, is een overstap naar ASML vanuit andere studies dan de machinebouw zeker niet ongewoon. ‘Het gros van onze werknemers komt nog steeds van traditionele studies als natuurkunde, werktuigbouwkunde en elektrotechniek. Maar door de toenemende mate van complexiteit van onze producten zie je dat we ook steeds meer andere disciplines nodig hebben, zoals lucht- en ruimtevaart, artificial intelligence, sterrenkunde of soms zelfs technical business administration.’ Daarbij zijn vooral het analytisch vermogen en het conceptueel denken belangrijk, samen met wiskundige vaardigheden. ‘We nemen aan op potentie, niet alleen op wat iemand nu al aan specifieke kennis heeft.’
Het lijkt een trend dat de high tech industrie, die steeds meer disciplines verbindt, op zoek is naar breed georiënteerde ingenieurs, hoewel natuurlijk ook de diepgang belangrijk blijft. Autin onderschrijft dit: ‘Onze industrie is zo specifiek en verandert zo snel dat een opleiding nooit specialisten kan afleveren die direct aansluiten bij de praktijk. Daarom kijken wij ook met name naar de cognitieve vaardigheden: hoe snel kan iemand zich aanpassen en nieuwe kennis eigen maken?’
Het is een aspect dat met name binnen de bachelor-opleidingen in Nederland ook steeds meer aandacht krijgt, vertelt Babak Mohammadzadeh, van de vereniging van Nederlandse universiteiten VSNU. ‘Sinds de harde knip tussen de bachelor- en masteropleidingen zijn de bachelors steeds breder geworden. Ze maken meer verbindingen met andere studies en zijn sterker gericht op de toepasbaarheid. Daarbij proberen de opleidingen hun studenten goed voor te bereiden op de snel veranderende wensen op de arbeidsmarkt in de 21e eeuw. Daarom is vaardighedenonderwijs ook onderdeel van de huidige bachelors.’
Het leren houdt na de universiteit niet op, beaamt Wouters. ‘De studie geeft je een mooie stap om te beginnen, maar dan ben je er nog niet. Ik heb ASML al eens een tweede universiteit genoemd, maar dan professioneler.’ Mocht hij het overdoen, dan nog zou hij niks aan zijn studiekeuze of zijn omzwervingen in zijn nog jonge carrière veranderen. Voor hem is de verbreding een meerwaarde, en niet alleen binnen zijn studie. ‘Mede door mijn reizen naar India en Kenia heb ik me ook op sociaal en cultureel vlak kunnen ontwikkelen. Je komt daar jezelf wel een paar keer tegen, en dat is alleen maar goed in je verdere loopbaan.’
Bron: 14 november 2014 Thomas van de Sandt, Technisch Weekblad
Dus volgde nog tijdens zijn studie een zoektocht langs andere sectoren, die hem via ontwikkelingswerk in India en Kenia en een stage bij DAF uiteindelijk bij chipmachinebouwer ASML bracht. Na een stage vorig jaar, is Wouters ook na zijn afstuderen in Veldhoven blijven hangen. Geen gekke stap, vindt hij: ‘Dit werk sluit stiekem heel goed op mijn studie aan. Ik werk nu aan immersiemachines, met water als gedeelte van de optische lens. Daar komt een belangrijk deel vloeistofdynamica bij kijken, iets waar mijn studie een goede grondslag voor heeft gelegd.’
Ook volgens Aurelie Autin, recruitment business partner bij ASML, is een overstap naar ASML vanuit andere studies dan de machinebouw zeker niet ongewoon. ‘Het gros van onze werknemers komt nog steeds van traditionele studies als natuurkunde, werktuigbouwkunde en elektrotechniek. Maar door de toenemende mate van complexiteit van onze producten zie je dat we ook steeds meer andere disciplines nodig hebben, zoals lucht- en ruimtevaart, artificial intelligence, sterrenkunde of soms zelfs technical business administration.’ Daarbij zijn vooral het analytisch vermogen en het conceptueel denken belangrijk, samen met wiskundige vaardigheden. ‘We nemen aan op potentie, niet alleen op wat iemand nu al aan specifieke kennis heeft.’
Het lijkt een trend dat de high tech industrie, die steeds meer disciplines verbindt, op zoek is naar breed georiënteerde ingenieurs, hoewel natuurlijk ook de diepgang belangrijk blijft. Autin onderschrijft dit: ‘Onze industrie is zo specifiek en verandert zo snel dat een opleiding nooit specialisten kan afleveren die direct aansluiten bij de praktijk. Daarom kijken wij ook met name naar de cognitieve vaardigheden: hoe snel kan iemand zich aanpassen en nieuwe kennis eigen maken?’
Het is een aspect dat met name binnen de bachelor-opleidingen in Nederland ook steeds meer aandacht krijgt, vertelt Babak Mohammadzadeh, van de vereniging van Nederlandse universiteiten VSNU. ‘Sinds de harde knip tussen de bachelor- en masteropleidingen zijn de bachelors steeds breder geworden. Ze maken meer verbindingen met andere studies en zijn sterker gericht op de toepasbaarheid. Daarbij proberen de opleidingen hun studenten goed voor te bereiden op de snel veranderende wensen op de arbeidsmarkt in de 21e eeuw. Daarom is vaardighedenonderwijs ook onderdeel van de huidige bachelors.’
Het leren houdt na de universiteit niet op, beaamt Wouters. ‘De studie geeft je een mooie stap om te beginnen, maar dan ben je er nog niet. Ik heb ASML al eens een tweede universiteit genoemd, maar dan professioneler.’ Mocht hij het overdoen, dan nog zou hij niks aan zijn studiekeuze of zijn omzwervingen in zijn nog jonge carrière veranderen. Voor hem is de verbreding een meerwaarde, en niet alleen binnen zijn studie. ‘Mede door mijn reizen naar India en Kenia heb ik me ook op sociaal en cultureel vlak kunnen ontwikkelen. Je komt daar jezelf wel een paar keer tegen, en dat is alleen maar goed in je verdere loopbaan.’
Bron: 14 november 2014 Thomas van de Sandt, Technisch Weekblad