Het kan dus wél in Coronatijd!

Sr. Consultant Bauke Wolters over zijn ervaringen als Consultant in coronatijd
Blog

Het zoveelste stukje over de COVID-19-crisis? Ja, maar nu over hoe het óók kan. Bijna alle mensen en bedrijven in Nederland, maar ook wereldwijd, worden op een of andere manier geraakt door de effecten van het Corona-virus. Iedereen gaat daar op zijn/haar manier mee om, waarvan de excessen van beide kanten dagelijks breed uit worden gemeten in de media.

Intussen proberen wij “gewoon” ons werk te blijven doen.  En dat is lastig in een professie waar veel afhangt van persoonlijke contacten. Wij zijn al decennia gewend om intensieve persoonlijk gesprekken te voelen met (potentiële) opdrachtgevers en kandidaten. Een interview duurt gewoonlijk anderhalf uur, intakegesprekken met de klant wel eens een hele dag. Ook in ons eigen kantoor hebben wij veel intensief contact; we doen de searchtrajecten altijd met een paar mensen samen, en ook als we niet direct betrokken zijn bij een searchtraject denken we graag mee. En nu koekeloeren we op een scherm, vanuit huis.

De eerste weken lockdown was echt wennen. Bij ons wordt veel en snel gecommuniceerd, en nu moest het plotseling met vertraging. Toch hebben we ons aan kunnen passen. Een interview of intakegesprek via Zoom of Teams is niet ideaal, maar als iedereen zich aanpast komen we samen een heel end. Het is ook wel grappig om door een klant als door een soort youtuber/vlogger in zijn bedrijf te worden rondgeleid met de camera. En ook de kandidaten zijn na een paar weken gewend om via de computer te vergaderen. Een voordeel is dat het maken van afspraken gedurende een werkdag veel makkelijk te maken zijn.

We hebben (uiteraard) sinds het voorjaar kandidaten in hun nieuwe functie kunnen plaatsen bij opdrachtgevers, en een paar van hen zijn al aan het werk in hun nieuwe baan. De reacties zijn gelukkig allemaal positief: iedereen kent de oorzaak van de rompslomp en gaat daar goed mee om. Sterker nog, er heerst een soort samenhorigheidsgevoel! “Niemand kan er iets aan doen, dus samen maken we er het beste van”. Ook het “on hold” gaan van enkele  opdrachten in het voorjaar wordt gecompenseerd door een mooie toename van opdrachten sinds begin september.

Is er niets veranderd? Jawel hoor, ideaal is het natuurlijk niet. We hebben helaas opdrachtgevers, kandidaten en zelfs een collega die COVID-19 heeft opgelopen, en elke keer merk je toch de schrik, zeker als dit leidt tot ziekenhuisopname en intensive care. Ook loopt alles iets trager dan normaal; even snel afstemmen is er niet meer bij, zeker niet als daar meer personen bij zijn betrokken. Aan de andere kant maken we veel minder kilometers naar de klant en hebben we dus veel minder reistijd, wat zorgt dat we netto meer werktijd hebben. En ik kan ’s morgens later uit bed en ben ’s middags veel eerder thuis! Hoera!

Laten we hopen dat we binnenkort weer tot een Nieuw Normaal komen, waarin we de geleerde lessen van deze tijd positief kunnen gebruiken. Meer thuiswerken, meer via de computer communiceren: vast wel. Maar wij zien er bij Van de Groep & Olsthoorn naar uit dat wij samen met u op korte termijn weer een kopje koffie kunnen drinken, in goede gezondheid.

Dit bericht delen:

 

Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
Share on print

Laatste

Inzichten

Van de Groep & Olsthoorn organiseert regelmatig bijeenkomsten in samenwerking met managers en directeuren uit zijn netwerk, werkzaam in de techniek en industrie, om bij te praten over hun vakgebied. Mede door de corona-maatregelen vroeg deze editie om creativiteit: daarom vond op 30 oktober een eerste digitale versie plaats van de Ronde Tafel Supply Chain Management. Vier Supply Chain Managers gingen met elkaar in gesprek over de veranderingen in hun vak, de marktontwikkelingen en de trends die zij zien voor 2021. Aan de virtuele tafel namen plaats: Victor Schut (Corus – Tata Steel), Peter Bouwsema (Cap Gemini, Wavin en Neways Electronics), Jan Willem Bos (ASML, IHC en Bayards) en Roland Slegers (al geruime tijd Interim Manager en Docent in supply chain). Met deze mooie mix aan ervaringen van deze managers zijn de uitdagingen besproken op het vlak van Supply Chain Management.

Met zijn bedrijf CleanDye bewijst Patrick Lohle, ondernemer in de kledingindustrie, dat textiel ook op een duurzame én commercieel haalbare manier te verven is. Zijn fabriek in Vietnam gebruikt hiervoor geen duizenden liters water en chemicaliën, maar CO<sub>2</sub>.