Hun cv’s laten echter niet altijd alleen maar successen zien, soms zitten daar ook wat haperingen tussen. Soms hebben ze ergens maar een jaar, 6 maanden of in sommige gevallen nog korter gewerkt. Als we op de reden inzoomen waarom die ervaring zo kort was, zijn een paar oorzaken veel voorkomend: een plotselinge crisis, de financiële cijfers van de nieuwe werkgever waren dieprood in plaats van zwart, persoonlijke omstandigheden als reistijd of toch: die klik.
Een veel gemaakte fout bij de start in een nieuwe job is het inwerktraject, ook wel onboarding genoemd. We horen wel van kandidaten dat ze een mooi aannametraject hebben gehad waarin ze met de DGA en de Commissarissen hebben gesproken, maar niet met het MT, OR en/of een rondleiding hebben gehad. Wat er dan gebeurt, is dat de medewerkers op Dag X plotseling een nieuwe Directeur krijgen, van wie ze soms alleen maar de achternaam kennen.
Deze meneer of mevrouw heeft er zin in, zit vol energie voor de nieuwe job, heeft uitvoerige instructies gekregen van de Board over wat er allemaal mis is en wat er moet gebeuren. En hij gaat aan de slag. Soms al door al op dag 1 sterk zijn stempel te drukken.
Het zal u niet verbazen dat ik daar niet zo’n voorstander van ben, afgezien van die enkele situaties waar het al vijf over twaalf is. Ik ben meer voor de “You never get a second chance to make a first impression”-benadering. Wij praten als Van de Groep & Olsthoorn van tevoren uitvoerig met de cultuurdragers bij onze opdrachtgever. Wij noemen dat de “geur en kleur” van het bedrijf, en als wij een opvallend verschil in beleving vaststellen tussen bij voorbeeld de DGA en de OR, dan bespreken wij dat. En pas als daar overeenstemming over is bereikt kunnen we aan de slag. Wij adviseren ook om de laatste kandidaat of kandidaten voor te stellen aan zijn toekomstige collega’s; als ze weten wie er gaat komen is de acceptatie meteen groter dan bij een onbekende.
En de inwerkperiode? Neem de tijd, neem de rust. Het is de enige periode dat je als nieuwe werknemer onbevangen informatie kan opsnuiven. Een tip daarin is: “Follow the money” of beter ”follow the process”. Begin bij de verkoop-binnendienst. Een order komt binnen, wat gebeurt er? Waar wordt op gelet? Wat krijgt de klant bevestigd? Daarna engineering, inkoop, werkvoorbereiding, logistiek, magazijn. Hoe en welke informatie krijgt productie? Werk mee aan de machine, ook die vervelende nachtdienst op die montage op locatie, in wind en regen. Wat doet de TD? Stafdiensten als HR en financiën. Rij eens mee op de vrachtwagen en ervaar hoe het is. Daarna pas mee met verkoop, want dan heb je een idee wat er moet gebeuren.
Ik maak het regelmatig mee dat ik een rondleiding krijg van een Directeur, en dat iemand dan trots vertelt dat hij als productiemedewerker die Directeur nog heeft ingewerkt. En ik zie dan dat er een connectie is gemaakt tussen de beide mensen. Die beroemde klik is ontstaan tijdens die nachtdienst, toen iedereen stond te kijken hoe “die nieuwe” stond te zweten bij de inpakafdeling. En zal ik u nog een ding vertellen? Het is leuk! Dus: doen!
Bauke Wolters.