Relatiemanagement voor de Executive
Een goed netwerk is in elk werkveld belangrijk. Of u nu in de dienstensector of de techniek actief bent, uiteindelijk hebben we te maken met mensen. En waar mensen zijn, zijn relaties.
Naar mijn idee zijn onderlinge verhoudingen het allerbelangrijkste op de werkvloer. En daar heeft u als Manager of Directeur natuurlijk direct mee te maken. Daarom geef ik u graag een drietal suggesties hoe u relatiemanagement kunt toepassen om de binding met uw medewerkers en team te versterken.
Leg uit waarom u bepaalde keuzes maakt
In mijn vak (marketing) wordt veel aandacht gegeven aan de “why” van een dienst, product of organisatie: waaróm doe je wat je doet? De gedachte hierbij is dat mensen daar meer op aanhaken dan op de dienst of een product an sich. Daarnaast is deze niet 1 op 1 te kopiëren door de concurrent en zorgt het ervoor dat de organisatie ook een totaal andere kant op kan qua dienst/productportfolio zonder de “why” en daarmee de eigen identiteit aan te hoeven passen.
Nu zult u begrijpen dat de “why” ook voor relatiemanagement van belang is. Misschien is het hier nog wel belangrijker. Hoe vaak gebeurt het niet dat er binnen een organisatie veranderingen worden doorgevoerd die medewerkers maar hebben te accepteren en door te voeren, zonder dat helder en duidelijk wordt uitgelegd waarom deze veranderingen plaatsvinden. De waarom wordt vaak gezien als lastige vraag, of in veel gevallen is er simpelweg geen goed antwoord op.
Veel medewerkers willen groeien in hun rol. Als leidinggevende doet u er goed aan dit te faciliteren.
Maar voor de medewerker is het juist heel belangrijk om te weten waarom ze doen wat ze doen. Ze willen begrijpen waarom beslissingen worden genomen, hier invloed op uit kunnen oefenen en misschien met nog betere oplossingen komen. Niets is dodelijker voor de motivatie dan niet serieus genomen worden en dat is precies wat er gebeurt wanneer de “why” niet wordt toegelicht. Dat is waar in de praktijk veel weerstand bij werknemers vandaan komt.
Dus neem medewerkers mee in het beslissingsproces, niet alleen levert dit meer begrip op, maar misschien ook wel oplossingen waar u als Manager zelf niet direct op was gekomen.
Investeer in de persoon
Waarom werkt iemand bij een bepaald bedrijf of voor een specifieke werkgever? Is dat om het salaris? Aanzien van een bepaalde functie? Natuurlijk dat speelt mee. Maar meer dan dat werken mensen bij bedrijven omdat ze achter het bedrijf staan en de kans krijgen om te groeien, zowel professioneel als persoon.
Veel medewerkers willen groeien in hun rol. Als leidinggevende doet u er goed aan dit te faciliteren. Zoals het inmiddels bekende gesprek tussen CFO en CEO (dat om de haverklap op LinkedIn gedeeld wordt) aankaart, wilt u als leidinggevende ook dat medewerkers zich ontwikkelen. Want als medewerkers stil blijven staan, blijft het bedrijf stilstaan.
Deze ontwikkeling hoeft overigens niet per se een direct concreet resultaat te hebben. Natuurlijk is het mooi als het geleerde direct bijdraagt aan het behalen van bedrijfsdoelstellingen. Maar ook persoonlijke groei, op een ander gebied dan het directe werk heeft een grote meerwaarde voor medewerkers. Vraag ze waar ze zich in algemene zin in willen ontwikkelen en wat ze bij willen leren. Dit kan ook een hobby zijn waar ze nooit aan toe zijn gekomen bijvoorbeeld. Zoiets zorgt voor meer waardering naar u als leidinggevende, een betere werk/privéverhouding en ja, uiteindelijk ook het behalen van bedrijfsdoelen. Want persoonlijke groei uit zich uiteindelijk ook in de professionele sfeer.
Gebruik een Colleague Relationship Management Tool
Wanneer u leiding geeft aan steeds grotere teams, wordt het op een gegeven moment moeilijk om alle persoonlijke details te onthouden van iedere collega. Het is u vergeven, u kunt niet alles onthouden. Toch kan dit wel degelijk een grote meerwaarde hebben. Hoe meer u weet van de mensen die voor u werken, hoe beter u ze gewaardeerd kunt laten voelen. En hoe meer u ze ook daadwerkelijk zult waarderen.
Om overzicht te houden bij alsmaar grotere teams kan het handig zijn om een (mini) Colleague Relationship Management Tool te gebruiken. Dit kan ook een notitieboek zijn of iets anders wat u zelf prettig vindt. Hoe dan ook, dit zogenaamde CRM is niet anders dan de bekende CRMs behalve dat ik er een andere naam van heb gemaakt en je er in dit geval de medewerkers in opslaat in plaats van de klanten.
In uw tool naar keuze houdt u bij wat u zoal oppikt wanneer u iemand spreekt of wat u hoort bij de koffieautomaat. Zo kunt u in het volgende periodieke voortgangsgesprek met Henk, vragen of dochter Lisa haar tentamen wiskunde nog heeft gehaald, in plaats van direct te vragen naar de behaalde resultaten. Deze persoonlijke aanpak zal het gesprek en de relatie met Henk zeker verbeteren.
Kortom, door medewerkers serieus te nemen, oprechte interesse te tonen en te investeren in de persoon achter de functie wordt de band met uw werknemers sterker. Dat heeft een positief effect op u en uw medewerkers als persoon, op de productiviteit en op uw imago als werkgever. Iets dat in deze kandidatenmarkt zeker niet verkeerd is.
Ik wens u veel succes en plezier met het managen van uw relaties.