We zien nog wel eens dat onboarding een ondergeschoven kind is bij de benoeming van management- en directieleden. Wij zijn van mening dat het bij alle nieuwe werknemers belangrijk is om dit traject goed uit te voeren zodat zij snel hun toegevoegde waarde aan de organisatie kunnen leveren. Dit kan alleen wanneer alle praktische zaken goed geregeld zijn en nieuwe medewerkers snel onderdeel uitmaken van zowel het formele als het informele netwerk van de organisatie.
In samenwerking met Ardienne Verhoeven, oprichter van Workwonders en auteur van Onboarding – Blijvend succes van nieuwe medewerkers bieden wij u een vierdelige serie checklists met daarin de vier belangrijke aandachtspunten voor de onboarding van uw nieuwe medewerker. Vandaag checklist 2: een warm welkom.
Een warm welkom
- Heet de nieuwe manager of directeur persoonlijk welkom.
- Introduceer de werknemer bij het team en maak ruim tijd vrij voor een eerste kennismaking met alle individuele medewerkers. Een snel voorstelrondje mist effect door alle nieuwe indrukken.
- De eerste week is een mooi moment om de afdelingen en andere stakeholders voor te stellen aan de nieuwe werknemer. Zorg dat duidelijk is wat zijn verhouding met hen is en waarvoor hij hen kan inschakelen.
- Neem ruim de tijd voor een bespreking over het verdere onboardingstraject. Een nieuwe medewerker wil snel succesvol zijn. Het is zinvol met hem te kijken wat hij nodig heeft om dat te kunnen zijn.
- Zorg voor duidelijke verwachtingen over en weer en neem onduidelijkheden weg. Dat geldt dus ook voor de verwachtingen van een medewerker over het bedrijf. Denk aan opleidingen of ontwikkelingsmogelijkheden. Vergeet hierbij vooral de praktische zaken niet en loop niet te ver vooruit op zaken.
- Plan alvast een aantal momenten in voor vervolgbesprekingen zodat een medewerker weet waar hij aan toe is.
- Bespreek eventuele omgangsvormen en gebruiken, zeker bij gevoelige informatie of situaties waarbij gezichtsverlies of sociale afkeuring plaats vindt. Denk daarbij aan: Kun je thuiswerken als je kleine kinderen er ook zijn? Binnen hoeveel tijd beantwoord je je mails? Hoe loyaal moet je zijn? Wat is de reputatie van de afdeling?
- Evalueer aan het einde van de dag hoe de eerste werkdag is verlopen en verlaat samen het pand.
“Een slechte eerste dag is voor 1 op 25 nieuwe medewerkers een reden voor vertrek”
Klik op onderstaande button om de checklist te downloaden
Onboarding Deel 3: een vliegende start verschijnt op 5 oktober op onze website. Volg Van de Groep & Olsthoorn via LinkedIn om op de hoogte te blijven.