Verkiezingen

blog van Bauke Wolters

Het is weer zover, de 17e mogen we naar de stembus. Voor sommigen één van de hoogtepunten van het bestaan, voor anderen een zinloze exercitie. Wat u er ook van vindt, of wat uw politieke voorkeur is, ik wens uw veel wijsheid bij uw beslissing.

Het recruitmentproces lijkt wel wat op een verkiezing, zeker als het gaat om het vinden van Managers en Directeuren. Er is een vacature die opgevuld moet worden, er zijn grote en kleine problemen en vraagstukken, er wordt gezocht naar oplossingen op korte en lange termijn. En dat alles wordt beïnvloed door buitenaf, in een sterk veranderende wereld. En iedereen kijkt ernaar en heeft een eigen mening, die niet altijd strookt met anderen.

Na 21 jaar in dit vak kan ik stellen dat elke vacature weer uniek is. Als tien vergelijkbare bedrijven in dezelfde straat opzoek zijn naar een nieuwe MD, lijken de profielen op papier weliswaar sterk op elkaar, maar elk van die 10 bedrijven kiest toch uiteindelijk voor een iets andere kandidaat.

Stel dat wij een Directeur gaan zoeken voor een bedrijf van circa 200 mensen, dat technische producten produceert voor een aantal veeleisende markten, zoals medische hulpmiddelen of de automobielindustrie. De vorige, succesvolle Directeur gaat met pensioen, een nieuwe moet er komen. Na 21 jaar in dit vak kan ik stellen dat elke vacature weer uniek is. Als tien vergelijkbare bedrijven in dezelfde straat opzoek zijn naar een nieuwe MD, lijken de profielen op papier weliswaar sterk op elkaar, maar elk van die 10 bedrijven kiest toch uiteindelijk voor een iets andere kandidaat.

Vergelijk het met verkiezingsprogramma’s: er is geen enkele partij die u een slechtere toekomst belooft, elke partij heeft het goed voor met u en het land. Maar iedere partij op haar manier, van extreem links tot extreem rechts en alles daartussenin. En dat “daartussenin” is groot: in 2021 nemen maar liefst 37 partijen deel aan de verkiezingen. De gemiddelde kiezer wijkt niet zoveel af van zijn vorige keuzes. De zwevende kiezer is een heel ander verhaal. Soms omdat de persoon impulsief is en zich laat leiden door de waan van de dag of door wiens hoofd/naam hij herkent, soms omdat hij per verkiezing alle programma’s doorpluist, kieswijzers invult en in diepgaande discussies met anderen tot een weloverwogen besluit komt.

Datzelfde zien wij bij de reacties op onze vacatures: sommige kandidaten reageren op een bedrijfsnaam, een functietitel of een vestigingsplaats, zonder zich verdiept te hebben in de achtergrond. Anderen maken die diepgaande studie en melden zich pas als ze 100% overtuigd zijn dat zij de beste kandidaat zijn. Maar het “verkiezingsprogramma”, oftewel de vacaturetekst, is ontstaan uit een uitgebreide intake van onze kant, in overleg met de klant. De poster en de fraaie brochure zijn de buitenkant van een complexe achterkant. Het selectieproces wordt gedaan door mensen, is nooit standaard en niet altijd even goed verklaarbaar.

Wij bouwen geen machines naar specificaties; wij proberen een zo goed mogelijk passend puzzelstukje te vinden voor een gat in een grote puzzel. Die puzzel is het besturen van dat bedrijf van – in voornoemd geval- 200 mensen, die elke dag anders zijn. Het beïnvloed worden door klanten, leveranciers, adviseurs, overheden enzovoort, die ook elke dag anders zijn. En zodra de door ons bemiddelde kandidaat begint op zijn nieuwe positie, gaat de puzzel om hem heen bewegen. Hoe hij of zij reageert, bepaalt het succes.

Wij bouwen geen machines naar specificaties; wij proberen een zo goed mogelijk passend puzzelstukje te vinden voor een gat in een grote puzzel.

Ik ben geen politicus, integendeel zou ik bijna willen zeggen. Maar ook ik kijk naar de “vacatureprofielen” van de politieke partijen en bepaal mijn keuze. Ik hoop dat ik op 17 maart het juiste besluit neem. En ik wens u ook veel wijsheid hierbij, net als wanneer u reageert op de vacatures op onze site. Ik weet dat wij als Van de Groep en Olsthoorn zeer gewaardeerd worden door onze klanten en kandidaten over hoe wij ons werk doen. Ons verkiezingsprogramma is succesvol, ik hoop dat wij u als kiezer/kandidaat ook aanspreken.

Fotografie: Franklin Heijnen.

Dit bericht delen:

 

Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
Share on print

Laatste

Inzichten

Het is weer zover, de 17e mogen we naar de stembus. Voor sommigen één van de hoogtepunten van het bestaan, voor anderen een zinloze exercitie. Wat u er ook van vindt, of wat uw politieke voorkeur is, ik wens uw veel wijsheid bij uw beslissing.

Voor onze klanten binnen het Private Equity-domein is het van groot belang om goed inzicht te hebben in de deelnemingen. Vragen als “Hoe kan de output worden verhoogd”, “Waar kunnen kosten worden verlaagd?” of “Waar kan de kwaliteit worden verbeterd?” spelen hierbij een belangrijke rol en zijn essentieel om optimaal rendement uit investeringen te halen.