20 jaar in dienst

Blog van Ellen van Wijk over haar 20 jarig dienstverband

Mijn kennismaking met Van de Groep & Olsthoorn herinner ik mij als de dag van gisteren. Als bleu 19-jarig meisje voerde ik mijn allereerste sollicitatiegesprek op het kantoor in Zeist en heel snel daarna werd ik aangenomen als secretariaat medewerkster. In die tijd stond Wim van de Groep nog aan het roer en was Gertjan een van de consultants. We werkten toen in een prachtig pand aan het Broederplein, een van de voortuinen van het Slot Zeist. Aangezien mijn bureau voor het raam stond was het altijd genieten als het trouwseizoen weer was aangebroken, want al die Bentley’s, limousines en trouwkoetsen zagen wij voorbij komen.

Als ik bedenk wat er in de afgelopen 20 jaar is gebeurd en veranderd is dat echt veel. Zowel zakelijk als privé. Tegenwoordig gaat alles digitaal, maar toen bestond het woord ‘digitaal’ überhaupt nog niet. Afspraken werden genoteerd in een grote agenda op A4 formaat die iedere dag meervoudig door iedereen werd geraadpleegd. Op het secretariaat stond een kastenwand, hier werden alle dossiers van de kandidaten bewaard.

De manier hoe wij vacaturemeldingen verstuurden is, nu ik daar zo aan terugdenk, lachwekkend. In ons halletje stond een snelle kopieermachine die er met grote regelmaat honderden kopietjes uit stampte. Vervolgens gingen ze samen met de enveloppen de vouwmachine in en de laatste handeling was frankeren met de frankeermachine. Duizenden enveloppen heb ik gefrankeerd.

Het kwam ook voor dat we vrijdag om 16.50 uur een nieuwe interimopdracht in behandeling kregen die er ‘nog even’ voor het weekend uit moest. Dat was doorbikkelen. We moesten vooral niet vergeten de fax te voorzien van voldoende papier, want maandag zou deze vol liggen met aanmeldingen van Interim Managers. Na het weekend stond de telefoon roodgloeiend vanwege de ik-ben-de-interim-manager-die-je-zoekt telefoontjes. Aan het einde van de dag ging je dan met een stijve nek naar huis. Het was namelijk wel makkelijk om 2 handen te gebruiken als je telefonische aanmeldingen moest noteren, want headsets hadden we toen nog niet. Ik kijk met een grote glimlach terug aan deze tijd. De werkwijze van toen is nu bijna niet meer voor te stellen. Maar wat was dat een mooie tijd!

Vervolgens gingen ze samen met de enveloppen de vouwmachine in en de laatste handeling was frankeren met de frankeermachine. Duizenden enveloppen heb ik gefrankeerd.

Toen ik Van de Groep & Olsthoorn kwam versterken woonde ik nog bij mijn ouders. Al mijn levensfasen hebben Wim & Gertjan meegemaakt. Ik werd verliefd, ik ging trouwen en ik werd moeder van 2 kinderen. Mijn dochter zit inmiddels op de middelbare school. Ik groeide door tot Management Assistente en mijn takenpakket groeide mee. Wim van de Groep gaf het stokje over aan Gertjan en in 2012 verhuisden we naar onze kantoorvilla in Soesterberg.

Tegenwoordig is alles anders. Het versturen van een nieuwe vacature gaat een stuk sneller, er komt geen postzegel meer aan te pas en het bedienen van de telefoon gebeurt zelfs via de computer. Dat wij nu (noodgedwongen) gesprekken voeren met een beeldscherm ertussen in plaats van een tafel had niemand vroeger kunnen bedenken.

Of ik nooit heb nagedacht over een baan elders? Een enkele keer misschien, maar wat wordt er gezegd over het gras van de buren? Ik moet zeggen dat ons gras prachtig groen is (behalve als de mussen van het dak vallen, daar valt niet tegenop te sproeien)! Maar wat waren het 20 fijne jaren, ik had ze voor geen goud willen missen! Op naar de 25!

Dit bericht delen:

 

Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
Share on print

Laatste

Inzichten

Van de Groep & Olsthoorn organiseert regelmatig bijeenkomsten in samenwerking met managers en directeuren uit zijn netwerk, werkzaam in de techniek en industrie, om bij te praten over hun vakgebied. Mede door de corona-maatregelen vroeg deze editie om creativiteit: daarom vond op 30 oktober een eerste digitale versie plaats van de Ronde Tafel Supply Chain Management. Vier Supply Chain Managers gingen met elkaar in gesprek over de veranderingen in hun vak, de marktontwikkelingen en de trends die zij zien voor 2021. Aan de virtuele tafel namen plaats: Victor Schut (Corus – Tata Steel), Peter Bouwsema (Cap Gemini, Wavin en Neways Electronics), Jan Willem Bos (ASML, IHC en Bayards) en Roland Slegers (al geruime tijd Interim Manager en Docent in supply chain). Met deze mooie mix aan ervaringen van deze managers zijn de uitdagingen besproken op het vlak van Supply Chain Management.

Met zijn bedrijf CleanDye bewijst Patrick Lohle, ondernemer in de kledingindustrie, dat textiel ook op een duurzame én commercieel haalbare manier te verven is. Zijn fabriek in Vietnam gebruikt hiervoor geen duizenden liters water en chemicaliën, maar CO<sub>2</sub>.